tisdag 16 februari 2016

Barnrum

Så har slutligen ett av våra två barnrum blivit klart. Nästan. Jag har gjort mitt bästa för att hitta lite tidiga bilder på det hela.  På de första två verkar vi ha satt upp gips och rivit ner lite papp från fönsterkupan.




På en av väggarna fanns ett fint minne från svunna tider och historien om de som bott här i huset innan oss...


Vi funderade länge och väl på hur vi skulle förhålla oss till detta minne i form av ett fastspikat kuvert adresserat till en av husets tidigare ägare. Vi bestämde oss slutligen för att fota det ordentligt och med blyerts skriva i alla våras namn och ålder som bor i huset nu, samt årtal på en av timmerstockarna intill. På så vis är vi en del av historien här i Fridhem för den som i framtiden hittar minnet bakom gipsskivorna. Man kan omöjligt låta bli att fundera över om och när det kommer att hända och i så fall av vem?



Dörren var tilltufsad med stora flaggor i plastfärgen. Men färgerna i sig är fina och passar bra med rummets nya utförande. Dem ska jag försöka återskapa.


Här har arbetet kommit en bra bit på vägen. (Och många månader har gått sedan det påbörjades...)


Den framtida ruminnehaverskan kontrollerar det pågående arbetet. Det hon håller sin hand på ska bli vägg i sängutrymmet i form av en osb-skiva klädd först i ett gammalt täcke och sedan linnetyg. Detta ska målas in i samma färg som sängen och väggarna samt få lite fina knappar. Knapparna ska göra att väggen ser mjuk och inbjudande ut samt knyta ihop tapeten i sängutrymmets tak med resten av rummet. 


Dörren var målad många gånger förut och tog sin lilla tid att slipa. Speglarna som här är färdigmålade har fått samma kulör av ägg- och linoljefärg som rummet i övrigt. Resten målas med linoljefärg som jag blandat till efter bästa förmåga. Jag köpte lite grön färg som visade sig vara alldeles för mörk och kall. I ett försök att få den lika ljus och varm som den ursprungliga gröna plastfärgen dörren var målad i blandade jag den med all vit linoljefärg jag kunde hitta samt rejält med ockragult. Det lyckades nästan. Det är samma grönfärg som markerar lönnfacket på sängen nedan.

Nu kommer efter-bilderna!




Den fina skolbänken som vi fått av en ännu finare granne kommer väl till pass. Som för att spinna vidare på konceptet spikade jag upp en litensvaratavlan ovanför.




En nyfiken katt har satt sitt spår i fönstersmygen!


Lillagubben har både sliten man och svans men det gör honom inte mindre populär i leken.


Slut!


+ en gratulation på väg till kusin som fått en ny liten familjemedlem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar