måndag 15 december 2014

Motljus, julpynt och gamla rullgardiner

Det här blev inte som tänkt. Jag skulle ta en bild på mitt nyrestaurerade fönster men det var liksom svårt att få till det med ljuset. Det kommer ju gärna ganska mycket ljus ur ett fönster och det blev helt enkelt inte bra. Så det fick bli en lite annan vinkel på det hela.




För någon dag sen kom jag på en briljant idé! Nämligen att vi skulle julpynta det lilla utrymmet mellan inner och ytterfönstret i vårt gula köksfönster. Lite som ett skyltfönster. Perfekt i juletid. Min lilla tjej tyckte också hon att det var en lysande idé. Ända tills det var dax att sätta tillbaka innanfönstren och därmed sabba alla möjligheter till lek med hennes nyfunna juliga leksaker. Jag kan förstå besvikelsen. Lite som att tålmodigt bygga upp en stor och fin tågbana tillsammans men så just när barnet ska starta tåget och njuta av sitt verk så knäpper man det på fingrarna och smäller upp plexiglas runt hela tågbanan.



Det var roligt så länge det varade i alla fall.



Så har jag sytt ett babynest på beställning av Katrin. Till hennes lille Gustav. Till min stora glädje gillade Katrin detta grå och solblekta linnetyg som fick bli utsida på nestet. Tyget var i begynnelsen baksidan på en jättefin rullgardin som någon innan vår tid i huset tillverkat. Den var dock lite för opraktisk för att använda dagligen så jag gjorde nya hissgardiner och sydde om de gamla fina till två överkast till barnens sängar. Och slutligen blev det ett babynest av den ena. Snacka om att det lönar sig att köpa saker av kvalitet då livslängden av ett tyg kan bli till synes oändlig.




Som tur var är inte heller Katrin en sådan som inte kan tänka sig rosa till killar eller grönt till tjejer. Eftersom det rosa kantbandet passade så förträffligt bra. 




Av en ren slump hade jag en tillräckligt lång bit linsnöre hemma. Som gjort för ändamålet. Det är verkligen kul när man har lite flyt på det viset.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar